Interview

Interview met persoon van Katrol

1. In verband met de groepsactiviteit aanpakken:
Er zijn bij Katrol 2 stagiairs die de groepsactiviteit hebben georganiseerd voor hen.
De groepsactiviteit was: Vlaamse kermis.
Ze hebben het thema Vlaamse kermis gekozen om eens onze cultuur te tonen aan de allochtonen, het was eens wat anders dan dat allochtonen hun cultuur tonen Deze activiteit vond plaats in de “Vetex”, een oude fabriek die veel voor buurtwerk wordt gebruikt.
Ze hebben daarvoor een minimum aan budget gebruikt,( < € 100) het was volledig gratis voor de mensen zelf, bv. naar de GB gegaan om gadgets te vragen, verschillende zaken rondvragen, zaken zelf maken,…
Dingen die zelf gemaakt zijn bijvoorbeeld: zelf Vlaamse taarten bakken of een blikkentoren,…
Ze hebben de gezinnen gemakkelijk meegekregen doordat ze daar al maanden gaan helpen in dat gezin met het huiswerk van de kinderen, en de mensen vonden het heel plezant! Dit kan dus eventueel wel een moeilijkheid zijn voor ons, aangezien we de buurt niet kennen.
Een tip om een slotactiviteit voor te bereiden: het niet te groot willen zien, begin klein en breid het dan uit, begin met de basis en dan kan je nog aanvullen wat je nog errond kan doen.
Een andere tip die gegeven werd: er kunnen spellen gehuurd worden in de spelotheek van de bib.

2. Moet je iets speciaals kunnen om dit werk te doen?
Nee, je moet niks kunnen, je moet niet meer kunnen dan een gewone moeder, je moet vooral ondersteunen, je mag nog altijd fouten maken.
Uit je fouten kan je altijd leren, de meeste personen hebben alle basisvaardigheden al dus normaal is dit geen probleem.
Je moet het zien als een leerkans.

3. Algemeen:

  • Mayken van Katrol zou heel graag eens ons zakboekje zien en eventueel hebben als we dit afgewerkt hebben, omdat ze dit zelf niet hebben bij Katrol en omdat het onnozel zou zijn dat de verschillende organisaties niet samen werken. Het is geen concurrentie.
  • Er is één ding die je moet onthouden: allochtone kinderen zijn ook kinderen, net zoals alle andere, er “scheelt niets mee”.
  • Het grootste probleem bij de kinderen is vooral de taal. Bv: zo was er eens een moeder die zich enorm opjaagde in het feit dat haar kind mee moest naar de kerk, maar nadat Maaike van Katrol eens ons schoolsysteem had uitgelegd (gemeenschapsschool en katholieke scholen) dan snapte ze dit en heeft ze haar kind naar een gemeenschapsschool laten gaan. Dus soms moet je uitleg geven over hoe het hier in elkaar zit in België want dit weten de mensen vaak niet. Dit zijn dus louter taalproblemen.
  • Educatieve spelletjes: ieder spel is educatief! Je moet vooral kijken naar wat de nood van het kind is en wat kan helpen, bv. 4 op een rij is zeker een educatief spelletje: het is goed voor de fijne motoriek, voor inzicht en tellen tot 4. Het spel “wie is het”, is dan weer zeer goed om de taal te stimuleren, vooral bij allochtone kinderen.
  • Het boek van Jean-Pierre mogen we niet lenen aangezien ze in Katrol maar 1 exemplaar hebben, en dit niet extern wordt uitgeleend. Het is ook hun werkdocument. We kunnen dit wel zelf vinden in de schoolbibliotheek.
  • Een nieuw project van het OCMW Kortrijk die nog in denkfase zit, ivm computerlessen is ‘close the gap’. Het is een pilootproject. Maar het kan wel handig zijn voor ons.

Met dank aan Mayken
Verslaggevers: Lieselot en Jolien, interviewers: Emily en Rien