Korte Omschrijving Habbekrats Kortrijk

Habbekrats kortrijk

habbekrats is een vormingsdienst voor jongeren uit de randgroepen.

Ze proberen jongeren die op straat rondgangen een veiligere en betere plaats te bieden.

Krats staat voor de mascotte van Habbekrats, het symboliseert de doelgroep.

Het logo stelt 3 waarden uit de filosofie voor: gelijkheid, solidariteit en rechtvaardigheid.

De oranje kleur staat voor vurigheid, warmte en durf de kenmerken van de werking van de projecten.

Op 16 mei vond de eerste steenleggingjeugdcentrum “het hoekhuis” te Kortrijk plaats.
Gedreven door het motto van Willem De Zwijger: ”het is niet nodig te hopen om te ondernemen, noch te slagen om te volharden “. Startte Habbekrats, 17 jaar geleden haar “vormingsproject voor randgroepjongeren” te Gent.
Via de vooral preventieve acties verstevigt Habbekrats wederzijds de banden tussen jeugd en maatschappij en zorgt op die manier voor de jongeren uit de kansgroepen op een positieve manier deelnemen aan het maatschappelijk gebeuren.
De methode die Habbekrats gebruikt is gebaseerd op wederzijds respect en is zo succesvol dat ze de prijs van de Vlaamse Gemeenschap ontvingen.

Habbekrats is erkend als Landelijk Georganiseerde jeugddienst.
Het Hoekhuis is gevestigd op de hoek van de Oude Kasteelstraat en de Heilige geeststraat te Kortrijk.
Het Hoekhuis moet in alle opzichten een “huis van de toekomst zijn” daarvoor was het ene hele architecturale klus ,omdat het gebouw een bijna dancing was.
Het voldoet ook aan strenge eisen van de jeugdcultuur.
Er zijn vier verdiepingen die gebaseerd zijn op de funties: Ontmoeten, Bewegen, Ontdekken en Genieten.
Deze functies gekoppeld aan de methodiek, leveren unieke nieuwe toepassingen op zoals een multimedia room, een rockgarage, een onthaalforum, een stoere fit-vloer.
Maar ook een jongeren restaurant en een avonturendak.

Er werken 3 gedreven padagogische habbekrats medewerkers en vrijwilligersteam mee.
Op straten en pleinen worden jongeren tussen 10 en 18 jaar warm gemaakt voor de habbekrats werking en het Hoekhuis.
Ze organiseren ook 90 kampdagen waar jongeren voor een kleine prijs kunnen aan deelnemen.

Het Hoekhuis
Oude Kasteelstraat 4- 8500 Kortrijk
tel. 056/31.26.00
eb.starkebbah|kjirtroK#eb.starkebbah|kjirtroK