Samenvatting Ellen

Hallo!

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Ellen Ramboer en volg momenteel mijn eerste jaar Sociaal Werk (bachelor). Dit doe ik op het Katho, namelijk Ipsoc-afdeling te Kortrijk. Maar naast school is er ook nog een ander leven: ik speel piano en gitaar, ik ga graag eens op café met vrienden en een tof feestje zal ik nooit afslaan! Dit jaar is er ook iets bijgekomen, namelijk computerles geven!

Enkele maanden geleden kregen we de opdracht een project te kiezen. Hierbij koos ik vastberaden voor de computerlessen in de Lange Munte. In de Lange Munte is er een buurthuis (waar iedereen welkom is!) met buurtwerk. Dat buurtwerk reilt en zeilt dankzij Tim Hautekeete, hij is een belangrijk persoon in ons project. Het project houdt in dat we computerles geven aan kinderen van 6 tot 12 jaar. We leren de kinderen omgaan met de computer (dit houdt in: spelletjes, inkleuren, internet, Word en nog véél meer). Ik vind dit eigenlijk een goed initiatief, want in het dagelijkse leven draait het allemaal rond de computer en het internet. Deze lesjes zijn trouwens gratis te volgen, wat zeer belangrijk is. Hopelijk zullen de mensen dan sneller de stap zetten om zich in te schrijven. Ik weet dat ik door het lesgeven veel ervaring zal opdoen. Ik heb wel al eens een spreekbeurt moeten geven in de klas, maar tijdens dit project zal ik zoveel meer bijleren. Naast de computerlessen geven, zijn er nog 2 belangrijke doelen te bereiken, één daarvan is een zakboekje maken. Dit boekje dient als basis voor volgende lesgevers. Door deze opdracht leren we opzoeken en informeren naar de juiste informatie. En als laatste doel; de eindactiviteit! Dit is een activiteit die wij organiseren voor iedereen van en buiten de buurt. De bedoeling is om de buurt zo 'positiever' in het licht te laten komen, de mensen samen te brengen en ze een lekker hapje en drankje aan te bieden.
Dit waren de 3 belangrijke doelen, daarin heb ik ook mijn steentje bij te dragen. Naast deze 3 doelen sta ik ook in voor het correct overbrengen van informatie tussen de groep en Tim.

Nu even waarom ik voor dit project heb gekozen. De grootste reden is omdat ik erg geïnteresseerd ben in mensen helpen, werken met jongeren, buurtwerk,… Later wil ik ook rond die thema's werken, daarom is dit al een belangrijke ervaring voor mij. Door het contact met andere mensen en culturen doe ik een groot deel aan kennis op.

En nog even te vermelden; ik vind het een zeer toffe projectgroep! We zijn 10 studenten die erin vliegen, ervaring willen opdoen en ons 100% inzetten!

Hopelijk zal het een leerrijke en aangename ervaring zijn voor ons, de kinderen en de buurt!

Groetjes Ellen

Ik heb verschillende dingen bijgeleerd i.v.m. deze Wiki, om te weten wat ik precies heb bijgeleerd, klik hier (voor mijn persoonlijk besluit).

Naamloos-kopie.jpg